Tuesday, May 15, 2007

.. آه يانى

حاولت جاهدة ان امنع نفسى من التعليق على الكاريكاتير البحرينـى الذى يسخر من دور مصر

http://www.akhbar-alkhaleej.com/ByLine.asp?Sn=CART&BL=5


بغض النظر عن اذا كان الناس تتفق مع هذا الرسم ام لا، لكن حسيت ان قلبى اتوجع لما شفت حد راسم رمز لمصر مكبل بالشكل ده، و اتوجع اكثر لما عرفت انه بحرينــى؛ فلا اذكر اننا نسخر من سياسة البحريـن مع صراعاتها الداخلية، و لا حتى مع الدول المجاورة لها

بكل بساطة، انا مليش فى السياسة، لكن بغير على مصر، و هى بالنسبة لى كيان كبير و معقد لانها دولة كبيرة، قديمة، و تاريخها وصراعاتها لا يستهان بها على مدار العصور، مصر بكل المشاكل اللى واجعة قلبنا فيها، هى لسة كيان اكبر من انه يتلخص كده ببساطة فى رسمة زى دى.


(ملوحوظة على الهامش: بعد ما طلع عينى عشان اخد رخصة سواقة هنا ،اكتشفت انه ممنوع ان استأجر عربية قبل ان تمر سنة على الرخصة!!! يعنى يا اشترى عربية اجبارا، يا... اتمشى، معرفش اعمل ايه؟
واحد بحريــنى يجاوبنى على السؤال ده).

و آه يانى..

4 comments:

Anonymous said...

مش عارف ليه افتكرت النكسة. أصل كل يوم يقولوا لنا زيارات الريس ناجحة...وإشادة بدور مصر فى كل المؤتمرات و القمم...و يفضلوا يشربونا مقالات من الصحف العالمية اللى جابت فى سيرة المحروس. سبحان الله لا طلع فيه نجاح و لا إشادة، على الأقل فى البحرين.هى مش نكسة أوى يعنى، ده كان متوقع. لكن المهم إن اللى بيته من "إزاز" يلم المتكسر و يسكت...البحرين و غيرها

Desert Rose said...

عندك حق يا فادى
المشكلة كمان ان المصريين خارج بلدهم مفيش حد يحافظ على حقوقهم، على عكس جنسيات اخرى، بيعرفوا ازاى يحموا اولادهم فى اى بلد هما فيها.

karakib said...

بالنسبة للكاريكاتير
العيب مش عليهم
مش هانزعل من كاريكاتير و نرفض الامر الواقع
اما بالنسبة للعربية
فبسيطة أجري واحدة بس بسواق :) أو ..... أتمشي

He and She said...

Allah, wonderful blog. You are really stylish in the way to write. you impressed me my lady